Vecka 39 och 40 – Smarta miljöval

Vi samtalar och gör reflektioner kring våra val och vad vi kan göra. Till vår
hjälp använder vi resonemangskedjor.


  • Reflektera
  • Miljöpåverkan

 

Lektionsgenomgång:

  1. Genomgång av lektionspass
  2. Eleverna gör ett val
    – Klädindustrin https://www.youtube.com/watch?v=8Hi_G6-YDng
    – Palmolja https://www.youtube.com/watch?v=NUkKt0Ajc_w
    – Jätteräkor https://www.youtube.com/watch?v=otK0gpHi3vk
  3. Vi går in på djupet utifrån elevernas val
    KLÄDINDUSTRIN
    BEGREPPSMALL Klädindustrin
    – Made in Bangladesh https://www.youtube.com/watch?v=gQ8dHfvJlNQ
    – Minimilön https://www.youtube.com/watch?v=l7a-76fg-0A
    – Kemikalier https://www.youtube.com/watch?v=yKgA2d66voE
    – Giftiga kläder https://www.youtube.com/watch?v=e4qMCPcUtvE
    – Skona miljön först https://www.youtube.com/watch?v=x1H0cm0XKlE
    PALMOLJA
    BEGREPPSMALL Palmolja
    – Indonesiens regnskog https://www.youtube.com/watch?v=NUkKt0Ajc_w&t=30s
    – Sumatra https://www.youtube.com/watch?v=N1raLAZiu54
    – Palmoljans påverkan https://www.youtube.com/watch?v=2u3IdPq_8ik
    JÄTTERÄKOR
    BEGREPPSMALL Jätteräkor
    – Miljömärkta räkor  https://www.youtube.com/watch?v=tR2pVyACT5o&t=11s
    – Bangladesh  https://ww.com/watch?v=PZewBW7xjTMw.youtube
    -Kockar skippar scampi https://www.youtube.com/watch?v=Kpf7gyxYKOU
  4. Fika
  5. Reflektion med hjälp av resonemangskedjor.
    – ”därför att”
    – ”det leder till”
    – ”de händer på grund av”
    – ”eftersom”
  6. Inlämning i arbetsboken RNO9A HKK
  7. Extra film
    – Hållbar konsumtion https://www.youtube.com/watch?v=LalLx_1XQQ0