Vecka 39 och 40 – Smarta miljöval

  1. Vi samtalar och gör reflektioner kring våra val och vad vi kan göra. Till vår
    hjälp använder vi resonemangskedjor.


    • Reflektera
    • Miljöpåverkan

     

    Lektionsgenomgång:

    1. Genomgång av lektionspass
    2. Eleverna gör ett val
      – Klädindustrin https://www.youtube.com/watch?v=8Hi_G6-YDng
      – Palmolja https://www.youtube.com/watch?v=NUkKt0Ajc_w
      – Jätteräkor https://www.youtube.com/watch?v=otK0gpHi3vk
    3. Vi går in på djupet utifrån elevernas val
      KLÄDINDUSTRIN
      BEGREPPSMALL Klädindustrin
      – Made in Bangladesh https://www.youtube.com/watch?v=gQ8dHfvJlNQ
      – Minimilön https://www.youtube.com/watch?v=l7a-76fg-0A
      – Kemikalier https://www.youtube.com/watch?v=yKgA2d66voE
      – Giftiga kläder https://www.youtube.com/watch?v=e4qMCPcUtvE
      – Skona miljön först https://www.youtube.com/watch?v=x1H0cm0XKlE
      PALMOLJA
      BEGREPPSMALL Palmolja
      – Indonesiens regnskog https://www.youtube.com/watch?v=NUkKt0Ajc_w&t=30s
      – Sumatra https://www.youtube.com/watch?v=N1raLAZiu54
      – Palmoljans påverkan https://www.youtube.com/watch?v=2u3IdPq_8ik
      JÄTTERÄKOR
      BEGREPPSMALL Jätteräkor
      – Miljömärkta räkor  https://www.youtube.com/watch?v=tR2pVyACT5o&t=11s
      – Bangladesh  https://ww.com/watch?v=PZewBW7xjTMw.youtube
      -Kockar skippar scampi https://www.youtube.com/watch?v=Kpf7gyxYKOU
    4. Fika
    5. Reflektion med hjälp av resonemangskedjor.
      – ”därför att”
      – ”det leder till”
      – ”de händer på grund av”
      – ”eftersom”
    6. Inlämning i arbetsboken RNO9B HKK
    7. Extra film
      – Hållbar konsumtion https://www.youtube.com/watch?v=LalLx_1XQQ0